Techniki oddychania jako czynniki przygotowawcze do aktywności fizycznej

W obecnych czasach, zdominowanych przez natłok informacji poprzez media społecznościowe, telewizję, prasę, wszelkiego rodzaju reklamy – bombardowani jesteśmy bodźcami, które oddziałują na nasze zmysły i układ nerwowy. Jak chronić swój organizm przed niekorzystnymi czynnikami?

Wielkie znaczenie oddychania

Szczególną uwagę należy zwrócić na  umiejętność wyciszenia się i relaksu, za które w dużym stopniu odpowiedzialne są techniki oddychania. Z pewnością wielu sportowców  czy nawet osoby, które uprawiają sport w sposób amatorski, pilnują odpowiedniej dla organizmu diety, regularnie trenują i prowadzą zdrowy tryb życia, gdyż wiedzą, jakie korzyści przynosi aktywny lifestyle, w kontekście codziennego funkcjonowania. Brak uczucia senności, entuzjazm, pozytywne nastawienie i chęć do pracy to najpopularniejsze profity prawidłowego funkcjonowania nie tylko ciała, ale również  psychiki człowieka.

Do codziennego treningu warto dołączyć również ćwiczenia z oddychania. Jest to szczególnie wskazane dla osób aktywnych, zawodowo uprawiających sport. Oddychanie jest podstawowym procesem życiowym, w którym organizm pozyskuje energię użyteczną. W dodatku podczas tego zjawiska wymieniane są gazy oddechowe[1]. Wiele osób nie zdaje sobie jednak sprawy z drobnych błędów, które mogą być popełniane podczas oddychania. Jest to oczywiście w pełni zrozumiałe, ponieważ wdechy i wydechy powietrza to podstawa do utrzymania przy życiu wszystkich komórek pracujących w organizmie i każdy człowiek jest w stanie prawidłowo oddychać, aby uniknąć problemów zdrowotnych.

Masowe mankamenty

Dwa najpopularniejsze błędy popełniane podczas procesu oddychania to hiperwentylacjaoddychanie przez usta. Jest to szczególnie niebezpieczne dla osób, które aktywnie uczestniczą w imprezach sportowych. Hiperwentylacja to inaczej nadmierne oddychanie, które zmniejsza stężenie jonów wodorowych we krwi. Jest to niekorzystne dla struktury biologicznej ciała człowieka. W 1957 roku dr Butejko stwierdził nawet, że ludzkość ma problemy z chorobą głębokiego oddychania[2]. W trakcie badań, odniósł wrażenie, że im głębsze jest oddychanie, tym bardziej pacjent jest chory. Dr Butejko zauważył, że dzięki prawidłowym wdechom i wydechom i doprowadzeniu procesu oddychania do normy, możliwe jest obniżenie ciśnienia krwi. W ten sposób, wyleczył własne problemy z nadciśnieniem. Reasumując, należy oddychać regularnie, bez niepotrzebnych głębokich wdechów – najlepiej przez jamę nosową.

Przydatne wskazówki

Kolejnym błędem niekorzystnie wpływającym na zdrowie, jest oddychanie przez usta. Jest to swojego rodzaju sygnał od organizmu, że występuje problem z przepływem powietrza w jamie nosowej. Nie należy tego oczywiście lekceważyć, ponieważ ta dysfunkcja prowadzi między innymi do takich problemów zdrowotnych jak: astma, bezdech senny i zaburzenia snu czy nieżyt nosa. Osoby, które odczuwają, że proces oddychania zachodzi w ich organizmie przez jamę ustną powinny zastosować jedną, krótką i prostą metodę, pozytywnie wpływającą na zmianę nawyków oddychania. Metoda dr Mercoli nakazuje zrobienie małego, cichego wdechu i wydechu przez nos. Po wydechu, należy zacisnąć nos, gdyż w ten sposób zatrzyma się przedostawanie powietrza. Powinno się wstrzymać oddech do momentu poczucia pierwszego wyraźnego sygnału od organizmu, czyli potrzebny oddychania. Następnie należy wznowić proces oddychania i po chwili powtórzyć metodę raz jeszcze, starając się wytrzymać kilka sekund dłużej na „bezdechu[3].

Prawidłowa objętość powietrza dostarczanego do organizmu podczas oddychania to sześć litrów, co przekłada się na 10-15 wdechów na minutę. O wiele lepiej jednak, skupić się na cichym i spokojnym oddychaniu, niż na liczeniu wdechów. Skuteczne oddychanie jest prostym sposobem na poprawę jakości życia, a także wyników sportowych oraz samopoczucia.

 

Marcin Fojkis

[1] https://www.ekologia.pl

[2] https://polish.mercola.com

[3] https://www.poradnikzdrowie.pl

Polub nas na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Śledź nas!

Kalendarz wpisów

Październik 2020
P W Ś C P S N
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
Call Now Button